Preloader Close

Nieuws & Blogs

Junior consultant bij ABC E BUSINESS.

Blog

Maak kennis met Thomas en Dirk, onze Business Central consultants in spe.

Ben je nieuwsgierig naar hoe échte teamwork het verschil maakt in een bedrijf? Bij ABC E BUSINESS geven we je graag een kijkje in onze keuken door in gesprek te gaan met onze junior consultants, Dirk en Thomas. Ze delen enthousiast hoe ze dankzij de expertise van hun collega's een vliegende start hebben gemaakt in de wereld van Business Central en hoe ze als onderdeel van ons hechte team werken aan uiteenlopende implementatieprojecten.

Ben jij op zoek naar een werkplek waar jouw persoonlijke groei en ontwikkeling hoog in het vaandel staan, waar je deel uitmaakt van een warme gemeenschap, en waar teamwork de sleutel tot ongekend succes is? Dan zou ABC E BUSINESS zomaar jouw ideale bestemming kunnen zijn!

Vertel eens iets over jezelf, en wat heb je voor studie achtergrond?

Dirk: “Mijn naam is Dirk, 23 jaar oud en woonachtig in Deurne. Voordat ik bij ABC E BUSINESS kwam heb ik Bedrijfseconomie gestudeerd in Nijmegen en werkte ik op de financiële afdeling bij het hoofdkantoor van Jan Linders. Toen ik afstudeerde ben ik rond gaan kijken naar wat ik nu eigenlijk wilde gaan doen, aangezien ik het wel lastig vond om te kiezen welke baan ik precies wilde doen aangezien je met deze studie best veel kanten op kunt gaan natuurlijk. Vervolgens ben ik rond gaan kijken naar diverse opties, en zodoende kwam ik ook ABC tegen. Toevallig hadden we bij Jan Linders ook een ERP implementatietraject achter de rug en was ik dus al enigszins bekend met de ERP wereld en hoe dit er allemaal aan toegaat. Dit leek me leuk en interessant om te doen en zodoende heb ik gesolliciteerd in deze richting, vervolgens heb ik een aantal gesprekken bij ABC E BUSINESS gehad wat heeft mogen leiden tot mijn baan als Junior consultant.”

Thomas: “En ik ben Thomas, 24 jaar oud, momenteel woon ik in Weert maar ik ben geboren en getogen in Vught. Hiervoor studeerde ik Organisatiewetenschappen in Tilburg aan de Universiteit. Vanuit daar heb ik een interesse ontwikkeld voor bedrijfsprocessen, maar was ook nog aan het oriënteren wat ik precies wilde gaan doen na het studeren. ERP software is natuurlijk bedrijfsproces gericht en zodoende kwam ik ook bij ABC terecht. ERP software was voor mij helemaal nieuw dus het was in beginsel een deep-dive om mezelf hierin eigen te maken. Alles was volledig nieuw maar wel erg leuk en daarbij merkte ik wel direct dat het binnen mijn interesse gebied valt. Maar het was dus niet zoals bij Dirk het geval waar al wat (basis) kennis paraat was.”

Wat houdt het in om junior te zijn?

Dirk: “In het begin, denk aan de eerste paar weken of misschien zelfs wel maanden, is het vooral een kwestie van de basis leren en onder de knie krijgen. Dit doe je door onder andere de reguliere trainingen van de ABC Academy te volgen gericht op het werken met Business Central, door mee te lopen op de Support-afdeling en uiteraard door met consultants mee te kijken. Vervolgens zijn we na een poos aan voorbereiding echt mee gaan lopen met implementatie trajecten bij de klanten, en hierbij leer je wat je daadwerkelijk gaat doen bij implementaties en de soorten vragen die hierbij ten tafel komen. In het begin is het dus voornamelijk oriënteren om alle info tot je te nemen want uiteindelijk komen deze vragen ook bij de jou als junior terecht en ga je er echt actief mee aan de slag om het op te lossen.”

Thomas beaamt dit: “Ja inderdaad de eerste paar maanden was het vooral luisteren naar wat de consultant antwoordt op vragen en kwesties van de klant, maar uiteindelijk vloeit dit over in een meer samenwerkend geheel. Bijvoorbeeld als er meerdere dingen moesten gebeuren in een traject, dan deed ik het één en de consultant het ander. Soms gaat dit makkelijker dan andere keren, natuurlijk afhankelijk van de vraag en context, maar gelukkig is er altijd een boel kennis waar je op terug kunt vallen bij de andere consultants.”

2023-110-06 -- Thomas en Dirk
Dirk (links) en Thomas (rechts).

Hoe werk je samen met andere teamleden en belanghebbenden om een ERP-implementatieproject succesvol af te ronden?

Beide heren antwoorden gelijkgestemd: “Tijdens de eerste paar maanden werkte we vooral samen met een vaste buddy die je begeleidt, een consultant die je kunt aanspreken met allerlei vragen. Maar binnen het consultant team zitten diverse slimmeriken waarbij ook vele kennis en kunde is onderverdeeld. Je komt er vrij snel achter wie je kunt aanspreken over bepaalde onderwerpen en modules binnen Business Central. De een weet veel over bijvoorbeeld alles over productie en een ander weet weer veel over financiën. Je weet dus wel bij wie je kunt aankloppen met je vragen, en zodoende wordt het echt een teaminspanning vaak.”

Kun je een voorbeeld geven van een uitdaging waar je tegenaan bent gelopen, en hoe heb je dit opgelost?

Thomas: “In het begin is het een kwestie van veel kennis op doen, en dan wil het natuurlijk wel eens voorkomen dat er een vraag aan je gesteld wordt waar je het antwoord niet direct op kunt geven. Dit is lastig natuurlijk want daar moet je jezelf dan in gaan verdiepen zodat je het antwoord wèl kunt geven. Maar, ik heb geleerd dat je het best altijd gewoon eerlijk kunt antwoorden dat je hiervoor meer tijd nodig hebt om het precies voor ze uit te zoeken. Dit is wel een lastige, maar uiteindelijk wel het beste want als Junior kun je echt nog niet alles zomaar weten, hier gaat wel wat tijd in zitten. Maar gelukkig is het ook in dit geval mogelijk om terug te vallen op de kennis van de rest van de consultants!”

Wat spreekt je aan in onze organisatie en cultuur?

Dirk: “Ik was toch wel op zoek naar een iets kleiner bedrijf om bij te komen werken zodat je in een wat hechter team terecht komt in plaats van in een mega bedrijf waar je nooit iedereen echt kent en waar je enkel spreekt met bepaalde mensen in je team bijvoorbeeld. Dus dit was voor mij echt een voordeel bij ABC, daarnaast is het natuurlijk zeer leuk meegenomen dat ze veel actie ondernemen om leuke dingen te doen met de collega’s. Uiteraard het jaarlijkse ABC weekend, gezellige teamborrels.”

Ook Thomas stemt hier in: “Ja ik had eigenlijk precies hetzelfde. Ze vroegen ook aan me tijdens het sollicitatieproces waarom ik graag bij ABC zou willen komen werken. Hierover kan ik vrij duidelijk zijn: omdat ik het gevoel heb dat ik hier echt als individu wordt behandeld en niet als een nummertje. Maar ook bijvoorbeeld het feit dat er 3 kantoorhonden zijn maakt het extra gezellig want ik ben namelijk echt een hondenvriend!”

Kun je voorbeelden geven van momenten waarop je gemerkt hebt dat de bedrijfscultuur invloed had op de manier waarop teams samenwerken?

Dirk: “Je merkt wel dat er korte lijntjes liggen onderling en dat is erg fijn bijvoorbeeld wanneer je een vraag hebt dat je gewoon een collega opbelt om te vragen of ze even een momentje hebben om met je mee te kijken bijvoorbeeld. Je voelt je dan ook niet bezwaard om een vraag te stellen of aan iemand te vragen hoe iets moet, of dat er ergens goede oplossing voor is. Hier merk je wel dat het scheelt dat je je collega’s echt leert kennen in een hecht team. Kijk, als je iedereen kent dan is de drempel wel echt lager om ze aan te spreken hierover.”

Wat is je favoriete herinnering aan je tijd bij ABC E BUSINESS tot nu toe?

Beide heren zijn het unaniem eens:Het ABC weekend was natuurlijk een super gezellig feestje! En de vrijwilligerswerk-dag die we tot nu toe meegemaakt hebben was eigenlijk ook wel gezellig en geinig om te doen. Je bent gewoon lekker een dag buiten bezig met je collega’s om iets goeds te doen voor de maatschappij en samenleving van Eindhoven.”

Tot slot vult Dirk nog aan: “Een goede toevoeging is ook de manier waarop je eerste werkweek wordt ingericht bij ABC. Je wordt dan gekoppeld aan de verschillende afdelingen binnen het bedrijf waar je kort kennis mee gaat maken in een gesprekje van een half uur.”

Thomas: “Ja inderdaad, we hebben een rondje gelopen met de Support afdeling, en we hebben samengezeten met een consultant, een developer en iemand van de sales-afdeling. Zo leer je je collega’s toch wel sneller kennen en dat is toch wel een ideale manier van onboarding! We hadden een schema waarin stap voor stap je pad wordt uitgestippeld om te kunnen gaan groeien in je rol en in het bedrijf.”

IMG_2380
IMG_2404
988af8df-b62b-4f6d-be78-d1d13a8dd25e
IMG_2429

Wil jij ook werken bij het leukste team van Nederland?

Lijkt het jou ook wel wat om in zo’n gezellig team te werken waarbij je je naast je werk ook nog gaat inzetten voor de maatschappij? We hebben nog openstaande vacatures! Check ze snel of neem contact op om een kop koffie ☕ in te plannen. Vinden we gezellig!

 

Ruit-Linkerhoek-Cristina
Ruit-Rechterhoek-MerelLaurie

Kom bij ons werken

Denk je nu bij jezelf: dit lijkt me wel wat? Top! Werken bij ons ís nou eenmaal heel leuk. Neem anders een kijkje bij onze vacatures. Wellicht zit er wat tussen voor je!

Check vacatures

Stel job alert in

Wil jij geen vacature missen en als eerste op de hoogte worden gebracht van een nieuwe vacature? Stel dan een job alert in!

Stel job alert in