Preloader Close

Nieuws & Blogs

Gedreven door passie

Blog

Gedreven door passie

Wat begon als een afstudeerproject groeide uit tot een drukke job als zzp’er. Omdat alleen ook maar alleen is en de aanvragen bleven komen, nam founder en directeur van ABC E BUSINESS Emile Peels, zijn eerste personeelsleden aan. Nu tien jaar later, adviseert, ontwikkelt en implementeert een team van zo’n dertig ABC’ers honderden mkb-bedrijven op het gebied van software-oplossingen. De gedreven directeur ziet zijn rol om de zoveel jaar veranderen en dat houdt hem scherp en alert. Het doel is altijd The Next Level bereiken, waarbij zijn klanten hun bedrijven op ieder mogelijk gebied zien groeien. Emile Peels over passie, service verlenen en zo min mogelijk declarabele uren maken.

Foto Emile (2)

Met een ondernemende vader én moeder weet Emile van jongs af aan niet beter, dan dat ondernemen niets engs is. Dat doe je gewoon. “Mijn vader richtte ABC Consulting op en mijn broer ABC Communications”, vertelt Emile. “Mijn moeder haalde haar ondernemersgeluk uit ABC Decorations. Het was dus niet meer dan logisch, dan dat ik ook een ABC-onderneming zou starten.”

Hotel thuis

Nadat Emile enige tijd zowel in loondienst als voor zichzelf werkte en allerhande bedrijven voorzag van automatiseringsadvies- en dienstverlening, besloot hij als fulltime zzp’er aan de slag te gaan. “Tussen 2004 en 2009 werkte ik door het hele land”, vertelt Emile. “Ik sliep regelmatig bij vrienden verspreid over Nederland, zodat ik de volgende dag op tijd op de plek van bestemming kon zijn. Ik zei toen altijd: ‘Mijn huis is eigenlijk het duurste hotel van Eindhoven’, want daar sliep ik maar vijf dagen per maand.”

Samen kun je meer

Het kantelpunt kwam toen Emile zich realiseerde dat hij een volgende stap wilde maken, hoe leuk hij consulting op locatie ook vond. Emile: “Ik zag, en zie nog steeds, dat er een grote vraag was naar hoogkwalitatieve diensten. Maar dan heb je op een gegeven moment zoveel werk, dat kun je niet alleen. Een logische volgende stap is het aannemen van personeel, zodat je je klanten de service kunt blijven bieden die ze verdienen. En dan groeit een bedrijf als vanzelf, organisch, door. Ik ben ervan overtuigd dat, zolang jij je uiterste best doet klanten te helpen, klanten ook echt bij je blijven. En dan wordt dat klantenaantal alleen maar groter. Dus onderaan de streep heeft het dan ook nog zin; omzet draaien is namelijk geen ziekte. Maar in eerste instantie moet je het vanuit je hart goed willen doen voor de klant. Het is service verlenen en daarmee je geld verdienen, niet andersom.”

Nieuw spel, nieuwe regels

Wat drie jaar geleden nog een goedlopend klein bedrijf was met tien medewerkers is intussen een steady organisatie met bijna dertig medewerkers. ABC E BUSINESS maakte de afgelopen drie jaar een spectaculaire groei door en de groei houdt aan. Waar voorheen de loyale klantenkring nog vrij beperkt was, zet het softwarebedrijf nu in op het draaien van serieuze klantenaantallen. Emile vult aan: “Dat vind ik heel leuk. Dan krijgen we te maken met standaard implementaties, die eenvoudig uit te rollen en uit te voeren zijn, de complexe implementaties, die we van oudsher al deden en nog een derde poot: Micro Apps. Daarnaast zorgen we via de nieuwe marketingafdeling, dat we online beter zichtbaar zijn. Nu zéggen we niet alleen dat we willen groeien qua klantenaantal, het wordt een marketingspel.”

‘Alles uit een mooi mkb-bedrijf halen wat erin zit, dát is echt samen werken aan de toekomst’

Groter marktaandeel

Het doel van het realiseren van een groter klantenaantal is dat meer bedrijven hun (groei)ambities waar kunnen maken en daar profiteert het mkb in zijn geheel van. Op dit moment is ABC E BUSINESS al marktleider van Dynamics 365 Business Central Cloud. Maar het doel is niet om meer marktaandeel te veroveren binnen de huidige Microsoft-markt, maar om juist het aandeel van Microsoft in de gehele mkb-markt te vergroten. Maar meer marktaandeel veroveren heeft interne gevolgen voor ABC E BUSINESS. “Het zou natuurlijk fantastisch zijn als het marktaandeel van Microsoft Dynamics 365 Business Central van 2 naar 15 procent zou stijgen. ABC E BUSINESS zal daar zeker een groot deel van voor haar rekening nemen. Echter, de vele implementaties die deze groei met zich meebrengt, kunnen wij helemaal niet aan. Als we serieus willen groeien moeten er ofwel meer gekwalificeerde mensen komen, waar Microsoft een aandeel in kan nemen, ofwel moeten die extra medewerkers overbodig zijn. En het liefste het laatste. Daarvoor moet de software voortdurend ontwikkeld worden richting de eenvoud van het in gebruik nemen ervan. En dat is ook waar Microsoft steeds meer op inzet. Je moet die implementatietrajecten korter, korter en korter maken. Anders lukt het niet. Dan kun je als Microsoft geen serieus marktaandeel veroveren, en kunnen wij op onze beurt ook niet de aantallen draaien welke we voor ogen hebben.”

Declarabele uren als noodzakelijk kwaad

Implementatietrajecten die steeds maar korter worden? Dat moet van invloed zijn op de declarabele uren. En dat is juist iets wat Emile en zijn team alleen maar toejuichen. “Ik ben altijd ver weg gebleven van de gedachte dat een x-aantal declarabele medewerkers het geld wel binnenhalen”, legt Emile uit. “Met deze instelling krijg je geen impact op de markt. Om écht je stempel te kunnen drukken, moet je denken in grote aantallen en dus in weinig uren-per-klant. Uiteindelijk ligt dat ook in lijn met de strategie van Microsoft natuurlijk. Hoe gek het ook klinkt: ik wil een zo laag mogelijk aantal declarabele uren per klant. Wij zien declarabele uren als noodzakelijk kwaad: een dienstverlening om iemand live te krijgen met de software. Maar ik zie liever dat we die uren zoveel mogelijk beperken, de klant goed op weg helpen, en door kunnen gaan naar het helpen van de volgende klant.”

What's next?

Emile heeft de afgelopen jaren verschillende rollen vervult binnen zijn bedrijf. Zo was hij eerst consultant, dan weer meewerkend voorman, vervolgens sales- en marketingman en nu directeur. Uit deze laatste rol haalt hij veel plezier. Emile: “Sparren met klanten en meedenken over the bigger picture vind ik nu erg leuk. Maar ik weet ook dat ik op een gegeven moment weer een nieuwe uitdaging zoek. Inmiddels vertrouw ik erop dat er zich op den duur weer andere kansen en ontwikkelingen voordoen waar je klanten meer door kunt laten bereiken. Daar haal ik dan weer mijn voldoening uit. Je kunt dit passie en gedrevenheid noemen. En dat stopt feitelijk nooit. Er zijn weinig dingen zeker in het leven, maar dat mijn rol elk jaar anders is, en nu nog onzeker hóe anders, dat is de enige zekerheid die ik heb.”

Ruit-Linkerhoek-Martijn
Ruit-Rechterhoek-Cristina

Kom bij ons werken?

Denk je nu bij jezelf: dit lijkt me wel wat? Top! Werken bij ons ís nou eenmaal heel leuk. Neem anders een kijkje bij onze vacatures. Wellicht zit er wat tussen voor je!

Check vacatures

Stel job alert in

Wil jij geen vacature missen en als eerste op de hoogte worden gebracht van een nieuwe vacature? Stel een job alert in!

Stel job alert in